Sensomotorische Integratie

Sensory Reflective Balls

                                                            

volgen op linkedin  facebook icoon      

Sensory Reflective Balls

spiegelende ballen

Sensory Reflective Balls of 'spiegelballen' zijn geschikt om vooral te experimenteren met kijken, bewegen en luisteren.
De set bestaat uit vier roestvrij stalen ballen van 6, 8, 10 en 15 cm doorsnee. De ballen zijn licht van gewicht en hebben een spiegelend glad oppervlak. De ballen kunnen op veel verschillende manieren worden gebruikt. Het doel ligt niet meteen vast. Hieronder enkele spelsuggesties.

 
Kijken en bewegen:

                          ‘Lach’spiegels

De ballen zien er heel mooi uit en lokken vooral uit tot kijken en bewegen. Door het spiegelende oppervlak wordt je meteen uitgedaagd om ze als spiegel te gebruiken. Door de ronde vorm van de ballen vervormen ze het spiegelbeeld waardoor het effect van een lachspiegel ontstaat. 

Langzaam naar je toe bewegen

Door de grote bal met twee handen voor je houden te houden en dan langzaam neer boven, naar beneden, opzij  en naar je toe te bewegen, vervormt je lichaam. Dat geeft een grappig effect dat daardoor meteen een aanmoediging is om er mee door te gaan. Je kunt natuurlijk ook met in iedere hand een bal bewegen. Om je eigen spiegelbeeld scherp te blijven zien moet je daarbij de twee ballen wel tegen elkaar houden.

Lachspiegeleffect

Door de vier ballen op de grond of op een tafel neer te leggen krijg je ook het lachspiegeleffect door zelf steeds dichterbij komen en verder weg te gaan.  Ook het effect van het oppakken van de ballen met je handen is heel grappig. Het lijkt dan of je reuzehanden hebt. 

Het lachspiegelspel is vooral grappig en geeft plezier waardoor kinderen er vanzelf mee door gaan. Het lokt uit tot bewegen, vooral langzaam en aandachtig bewegen, terwijl je steeds kijkt wat je doet. Ook stimuleert het de oog-volg bewegingen, de samenwerking tussen de ogen en de handen, en de handen onderling.

                                   ‘Biljart’spel

De ballen lokken ook heel erg uit om ermee over de grond te rollen. Ik vond dat het prettigste gaan op vaste vloerbedekking, een kleed of een fitnessmat. Er kan dan een soort biljartspel of jeu de boule spel mee worden gespeeld. Door een bal in de ruimte neer te leggen, kan een kind proberen om met een andere bal de eerste bal te raken. Er kan ook worden geprobeerd om twee of misschien zelfs drie ballen te raken. Hiermee zijn allerlei spelvariaties mogelijk, zoals hoeveel keer moet je rollen voordat je alle drie de andere ballen hebt geraakt, hoe vaak met de grote bal en hoe vaak met de kleinere ballen? Kun je de grote bal ook onder een stoel, een tafel of een bed laten rollen door hem met een andere bal te raken? Dit soort spelletjes is vaak heel leuk om samen met je kind of meerdere kinderen te spelen. Er kan op die manier een wedstrijdje van worden gemaakt.
Het biljartspel vraagt van kinderen vooral inzicht in de ruimte en doelgericht bewegen. Het effect van hun bewegingen – het rollen van de bal in de juiste richting of niet – is meteen te zien. Ze kunnen het daarna nog een keer proberen door dichterbij of verder weg te gaan staan, waardoor het moeilijker of juist gemakkelijker wordt. Ook kan een kleinere of grotere bal worden gebruikt. Om het een spel te laten worden moet het een haalbare uitdaging zijn – dus niet te moeilijk maar ook niet te gemakkelijk.

Kijken:

Door hun spiegelende oppervlak waardoor de ballen opvallen, kunnen ze ook heel goed zichtbaar verstopt worden in een kamer, kast of klaslokaal. Kinderen kunnen dan proberen om alleen door te kijken de ballen te vinden. Het is leuk om kinderen afwisselend de ballen te laten verstoppen en te laten zoeken. De ballen zijn ook gewoon mooi om naar te kijken en kunnen zeker ook voor oudere kinderen als decoratie worden gebruikt.

Voelen:

De ballen lokken vooral uit tot oppakken en kijken. Door hun gladde oppervlak geven ze een vrij neutraal gevoel – kinderen zullen de ballen niet gauw vervelend vinden om aan te raken. Toch kunnen er ook nog wel voelspelletjes mee worden gedaan. De ballen kunnen bijvoorbeeld in een sloop worden gestopt en kan aan het kind worden gevraagd de grootste, de op een na grootste, de op een na kleinste of de kleinste bal te zoeken zonder dat het kind in de sloop kijkt. Ook kan er een bal worden verstopt onder de trui van het kind zonder dat hij het ziet. Hij kan dan ook voelen welke bal er onder zijn trui zit. Voor kinderen die niet zo goed voelen is het soms al moeilijk genoeg om een bal uit een sloop te halen of onder hun trui vandaan, zonder dat ze ook nog iets over de afmetingen moeten zeggen.

Horen:

De ballen tussen je handen bewegen

Door de ballen over de grond en tegen elkaar aan te laten rollen maken de ballen een prettig geluid. Mogelijk vinden sommige kinderen het leuk om van kleine afstand de ballen steeds tegen elkaar aan te tikken. Je gebruikt daarbij je afwisselend beide handen en zorgt ervoor dat de ballen daar tussen blijven. Naast de samenwerking van beide handen kun je op die manier als het ware muziek maken.

Met Sensory Reflective Balls kan op veel verschillende manieren worden gespeeld. Het meest lokken ze uit tot kijken in combinatie met bewegen. Zowel het bewegen van het kind zelf als van de ballen helpen om aandachtig blijven en met het spel door te gaan. Door de vele variatie mogelijkheden zijn de ballen zeker voor kinderen van 2-10 jaar geschikt. De ballen zijn verkrijgbaar via de webshop van Toys42hands.



Els Rengenhart © 2018  Privacybeleid