Literatuur cursussen
Sensomotorische
integratie
Op
de verschillende cursussen sensomotorische integratie worden nu georganiseerd door
EstaSI trainingen. Zij
worden daar onder de naam sensorische informatieverwerking aangeboden.
De opzet en de inhoud van deze cursussen is dezelfde als de cursussen
sensomotorische integratie die van 1983 tot en met 2012 door
Els Rengenhart werden aangeboden.
Een keuze uit de onderstaande boeken werd en wordt op de cursussen sensorische
informatieverwerking gebruikt. Kijk goed welke boeken op de verschillende cursussen
worden gebruikt en aanbevolen.
Onderstaande boeken zijn rechtstreeks bij bol.com te
bestellen door op de afbeelding te
klikken.
Voor wie zich nog verder in het
onderwerp wil verdiepen. Zie hiervoor ook
de boeken.
|
Neurowetenschappen, een
overzicht
Auteur: B. van
Cranenburgh. Paperback |Reed bussiness | 3e Druk | juni
2009.
Het
boek geeft een overzicht over het immense gebied van de
neurowetenschappen. Het kan beschouwd worden als een basistekst
met veel praktische voorbeelden op allerlei
gebieden. Ben van Cranenburgh is er daardoor in
geslaagd het
complexe
gebied van de neurowetenschappen toegankelijk te maken. Zeer aanbevolen
voor paramedici, medici en psychologen.
|
|
Uit de pas
Omgaan met
sensorische integratieproblemen bij kinderen
Auteur: C.
Kranowitz. Paperback |
342 Pagina's | Nieuwezijds B.V.
Dit boek is heel geschikt om alvast als
oriëntatie
op
de cursus te lezen.
Het beste Nederlandse boek over sensorische integratie
of
sensomotorische integratie. Dit handboek is onmisbaar voor alle ouders
en hulpverleners die met sensomotorisch integratie problemen te maken
hebben. Het geeft antwoord op veelkomende vragen.
|
|
Met plezier uit de pas.
Activiteiten voor kinderen
met sensorische integratiestoornis.
Auteur: C.Kranowitz. Paperback | 298 Pagina's |
Nieuwezijds B.V.
Het is het praktische vervolg op Uit de pas.
Een boek boordevol spelletjes beschreven waardoor sensomotorische
integratie problemen aangepakt kunnen worden. Geschikt voor ouders en
hulpverleners.
|
|
Het
Aspergersyndroom.
Praktische
oplossingen bij problemen met sensorische informatieverwerking.
Auteur; Brenda Myles e.a.
Paperback | 120
Pagina's | Pica
Een heel praktisch en overzichtelijk boekje over
sensomotorische integratieproblemen. Geschikt voor ouders en
hulpverleners. Zeker voor kinderen met autisme en PPD-NOS, maar ook
voor andere kinderen met sensomotorische integratie problemen biedt het
waardevolle informatie.
|
|
Waarneming en zintuiglijke ervaringen bij mensen met
Autisme en Aspergersyndroom.
Verschillende ervaringen, verschillende werelden
Auteur: Olga Bogdashina. Paperback | 211 pagina's | Garant.
In dit boek beschrijft Boghadashina beschrijft
de ervaringen van mensen met autisme, waardoor de
wereld door hen heel anders kan worden waargenomen, zodat het
lijkt alsof ze in een andere wereld leven. Zij beschrijft mensen met
autisme voor wie zien, horen, proeven, voelen, ruiken en bewegen een
totaal andere beleving kan zijn in vergelijking met 'gewone' mensen.
Zij geeft in haar boek een verklaring voor moeilijk en voor de
meeste mensen onbegrijpelijk gedrag. Daarbij ook methoden om de manier
van waarnemen van mensen met autisme te onderzoeken en adviezen over de
manier van omgaan met dit gedrag.
Geschikt voor ouders en iedereen die met mensen met autisme te maken heeft.
|
|
Building
Sensory Friendly Classrooms.
To support children with challenging
behaviors.
Auteur: Rebecca
Moyes. Paperback, 102 pagina's, Sensory World, 2010.
Een
boek gericht op het omgaan met kinderen met sensomotorische integratie
problemen op school. Eerst wordt ingegaan op manieren om ongewenst
gedrag van een kind in de klas in kaart te
brengen en
daarna worden verschillende strategieën besproken om dat
gedrag te
verminderen. Op deze manier wordt ook duidelijk of de gekozen aanpak
succes heeft.
Een zeer praktisch
boek om
sensomotorische integratie strategieën wetenschappelijk
verantwoord
in het onderwijs toe te passen. Speciaal aanbevolen voor leerkrachten
in het gewone- en het speciaal onderwijs. |
|
Prikkels
in de groep!Samenwerken
aan een sensorische waardevolle omgeving voor kinderen en jongeren met
en verstandelijke handicap.
Auteurs: R. de Hoog, S. Stultiens-Houben, I. van der
Heijden. Paperback,
171
pagina's, Garant, 2012.
De
titel van het boek dekt precies de
inhoud. De zintuigprikkels die in groepen op
kinderen
afkomen worden er overzichterlijk in beschreven. Ook
de verschillende manieren waarop kinderen en
jongeren met een verstandelijke handicap daarop kunnen reageren.
Daarnaast wordt er met veel praktische tips aandacht besteed aan de
manier, waarop je het beste met kinderen met een afwijkende manier
van reageren op zintuigprikkels kunt omgaan. Hierbij
wordt voornamelijk uitgegaan van de ideeën van Winnie Dunn. Er
worden vier verschillende manieren van omgaan met
zintuigprikkels onderscheiden, die mogelijk problemen kunnen
opleveren.
Het is
vooral een praktisch boek waar de meest voorkomende activiteiten en
situaties in groepen met kinderen met een verstandelijke handicap
worden besproken.
|
|
|
Els Rengenhart ©
2009-2014
Privacybeleid