Uw kind is druk
Kinderen die druk zijn hebben meestal ook problemen met de sensomotorische integratie. Op sommige zintuigprikkels, zoals op geluiden en het aangeraakt worden, reageren ze vaak onbeheerst. Daardoor zijn ze gauw afgeleid. Andere zintuigprikkels, zoals het evenwichts-, houdings- en bewegingsgevoel, lijken te weinig tot hen door te dringen. Het gevolg is dat ze te veel bewegen en niet opletten wat ze doen. Door de zintuigprikkels van het voelen en het evenwichts-, houdings- en bewegingsgevoel beter te gaan gebruiken, kunnen ze beter opletten op wat ze zelf doen. Daardoor worden ze minder gauw afgeleid door de zintuigprikkels die ze uit hun omgeving opvangen. Voor gebruiken van deze prikkels is het belangrijk dat uw kind op een wat andere manier gaat voelen en bewegen. Hij moet eigenlijk meer aandacht voor zijn eigen bewegingen krijgen. Zodra hij zijn bewegingen beter voelt, heeft hij er automatisch meer aandacht voor. Het beter voelen van zijn bewegingen en eigenlijk van zijn hele lichaam zal zeker een positief effect hebben op zijn aandacht en concentratie. Uitgangspunt is, dat uw kind daarvoor wel veel aangeraakt moet worden en beweging nodig heeft.
De volgende activiteiten en spelletjes zijn mogelijkgeschikt:
- Huishoudelijke activiteiten
- Activiteiten met beide handen
- Zorg voor beweging
- Bewegen op school
- Sport en spel
- Het gebruik van gewichten
- Zitten op een bal of een balkussen
- Zittend op een bal aanraken met knuffels
- Zittend op een bal bewegen op muziek
- Zittend op een bal naar de televisie kijken
- Boven op verschillende materialen liggen
- Inbakeren of rollen in een deken
- ‘Schaatsen’ op matjes
- Verstoppen in een speelhuisje of onder een doek
- Iets om te voelen
- Spelen met rijst
- Insmeren met bodylotion
- Masseren met verschillende materialen
- Het gebruik van een voetmassagebad
- Drinken met een rietje
- Bellen blazen
Els Rengenhart © 2009 Privacybeleid